יום רביעי, 14 במאי 2014

פרוייקט אגורה

פרוייקט אגורה פרסם את המאמר המרכזי לאחר הסדנה שהתקיימה באוגוסט באוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה (אחד מהקמפוסים היפים בעולם; הם ללא ספק נהנו בסדנה!). לא מדובר בפרוייקט מסירת החפצים הישראלי (agora.co.il, שאני ממליץ עליו ביותר, אך אינו קשור לעמוד הזה), אלא בפרוייקט שנועד להשוות בין קודים שונים של סימולציות יצירת גלקסיות. השוואה שכזו היא דבר חשוב, מכיוון שבקוסמולוגיה כמעט כל המחקר מתבסס על סימולציות, ולא כולם מתבססים על אותו קוד - יש הבדלים ביישום הנומרי ובתהליכים הפיזיקליים שמכניסים פנימה. למשל, יש קודים שמייחסים עוצמות שונות למשוב האנרגטי של החור השחור במרכז הגלקסיה, כמו גם איך האנרגיה שנפלטת ממנו מועברת לשאר הגלקסיה.
מצד אחד זה דבר טוב, כי זה אומר שיש ביקורת על התוצאות; מצד שני, קשה מאוד להשוות בין התוצאות כדי לתת את הביקורת הזו, כי אנחנו עדיין לא בטוחים מה עושה כל תוספת לקוד וכמה זה תלוי באפקטים נומריים. זו המטרה העיקרית של הפרוייקט - ליישר קו, כך שיהיה ברור מה עושה כל קוד ביחס לאחרים. זה נעשה על ידי קריאה לכותבי הקודים להשתתף בפרוייקט, ואז מחלקים לכל מי שמשתתף תנאי התחלה זהים ובודקים איך הסימולציות מתפתחות בקודים השונים. זה מאפשר לזהות איזה קודים גורמים ליותר יצירת כוכבים או פחות רוח גלקטית, וכולי. יתכן ועל הדרך יהיה ניתן גם לזהות איזה תהליכים תלויים מאוד בפרמטרים הנומריים של הסימולציה (כמו רזולוציה) וכיצד תהליכים שונים משפיעים על התפתחות הגלקסיה.
זו לא הפעם הראשונה שפרוייקט כזה נעשה, אבל בעבר הפרוייקטים התמקדו בסימולציות של חומר אפל בלבד או בקודים של מציאת הילות וגלקסיות בתוך הסימולציה; זו הפעם הראשונה שנעשה נסיון להשוות בצורה מסודרת בין סימולציות הידרודינמיות, שמכילות גם גז ותהליכים של הווצרות כוכבים וקרינה. אלה סימולציות מסובכות ויקרות חישובית בהרבה, ומספר התהליכים שניתן להוסיף (ולכן גם מספר הוריאציות בין קודים) הוא גדול מאוד. פרוייקט השוואה שכזה הוא דבר חשוב מאוד על מנת שנוכל להתקדם הלאה ושמדענים יוכלו להבין כמו שצריך מה סימולציות של אחרים אומרות לגבי המחקר שלהם עצמם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה