יום חמישי, 29 במאי 2014

פרץ קרני הגאמא שלא היה

אתמול התפרסם שיתכן והתגלה פרץ קרני גאמא (Gamma Ray Burst; GRB) מגלקסיית אנדרומדה, דבר שעורר התלהבות רבה בקרב קהילת האסטרופיזיקאים שעוסקים בתחום, היות ואנדרומדה היא אחת הגלקסיות הקרובות ביותר אלינו, ולכן לתפוס GRB משם יכול לאפשר לנו לחקור את התופעה מקרוב (יחסית).
היום התפרסם שמדובר בטעות.
דיברתי עם אנשים מהתחום אצלנו במכון, ואנסה לסכם את הסיפור כאן בקצרה, למיטב הבנתי.
אתמול זיהה צוות טלסקופ החלל SWIFT, שמחפש אחר GRBs, קפיצה בשטף קרני הגאמא שמגיע מאיזור מסויים בגלקסיית אנדרומדה. באיזור הזה ישנו מקור ידוע של קרני רנטגן, אבל לא נצפו שם בעבר קרני גאמא, והקפיצה נראתה חזקה מאוד, ולכן כמובן שעלתה ההשערה שמדובר בGRB. בטלסקופ ישנו מכשיר המזהה קרני גאמא ומכשיר המזהה קרני רנטגן, וצוות הטלסקופ סובב אותו על מנת לצפות באיזור בתחום הרנטגן; בתחום הזה נצפתה עליה, אך לא משמעותית. הצוות פרסם הודעה זהירה מאוד על הממצאים, אך הם בפירוש לא טענו שמדובר בGRB. הזהירות שלהם לא עזרה, והשמועה נפוצה במרחבי המרשתת, ובעיקר בטוויטר, שהתגלה GRB בגלקסיית אנדרומדה. לא מדובר רק באתרי חדשות שהכותבים שלהם לאו דווקא מומחים בתחום, אלא גם באנשים שזה לב לבו של תחום המחקר שלהם; יתכן ומשאלת הלב שלהם גרמה להם לקרוא דברים שלא נכתבו, או לתת חשיבות יתרה לזיהוי. לא עזרה גם העובדה שסערה הפילה את שרתי האינטרנט של נאס"א שקשורים לטלסקופ, ולכן אף אחד אחר לא יכול היה להסתכל על המידע.
היום כל אותם אנשים התבדו, כשהתברר שהייתה טעות בפענוח של התצפית, ושהקפיצה בשטף קרני הגאמא הוערכה להיות פי 300 יותר חזקה ממה שהייתה באמת. ככל הנראה מדובר בקרני גאמא קוסמיות.

הסיפור הזה, בעיני (וככל הנראה בעיני רבים אחרים), מהווה דוגמה מצויינת לכך שבעידן כמו היום שבו מידע מתפשט כמעט מיידית, צריך להמתין ולהיזהר אפילו יותר כשמקבלים מידע חלקי. כשמדובר במדע, כל תגלית צריכה אישוש, ובדיקה של מדענים עמיתים, וכמובן - מדענים לרוב זהירים מאוד במה שהם אומרים, ויש להם סיבה לכך; עדיף שלא לנפח את מה שהם אומרים.
 

סקירה מצויינת של הנושא ניתן למצוא כאן:
http://www.universetoday.com/112197/update-possible-nearby-gamma-ray-burst-alert-was-false-alarm/


ותודה ליואב לנדסמן מהבלוג "מסה קריטית" שבזכותו נחשפתי לסיפור מלכתחילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה